Kupine

Kupina je zajednički naziv za veliki broj vrsta koje potiču od roda Rubus. Ono što razlikuje kupinu i malinu jeste stabljika, odnosno kada uberemo malinu stabljika ostaje na biljci, dok prilikom ubiranja kupine stabljika ide sa voćem.

Kupine se smatraju sjajnom hranom zbog svoje nutritivne vrednosti, ali i zbog ukusa i boje. Kupine su veoma korisne za zdravlje i odličan su izvor vlakana, vitamina C i mangana.

Kupine se mogu naći tokom cele godine po raznim marketima, ali njihova sezona jeste od početka juna do kraja avgusta. Jako obojene kupine su dobre i slatke. Crvene i svetloljubičaste kupine još nisu zrele i, iako mogu da sazre na sobnoj temperaturI, neće postići potrebnu slatkoću.

Izbegavajte meke, blede kupine sa tragovima buđi. Prava sočna kupina treba da bude prijatne arome i ukusa.

Nutritivne vrednosti kupine na 100g:


Kalorije43
Ugljeni hidrati10 g
Šećeri4,9 g
Masti0,5 g
Proteini1,4 g
Vlakna5 g
Vitamin C21 mg
Natrijum1 mg
Kalijum162 mg
Magnezijum20 mg
Gvožđe0,6mg
Kalcijum29mg

Kalorije

Koliko kupine imaju kalorija?

Kupine spadaju u niskokalorične namirnice. Jedna šolja kupina, dovoljna za jedan obrok, sadrži 62 kalorije, što predstavlja sjajan podatak.

Takođe, kupine mogu uspešno utoliti želju za slatkišima.

Ugljeni hidrati

Koliko kupine imaju ugljenih hidrata?

Na 100g kupina dobijamo 10g ugljenih hidrata. Skoro pola ugljenih hidrata čine šećeri, odnosno fruktoza, glukoza i saharoza.

U kupinama se nalaze i složeni ugljeni hidrati, koji se sporo metabolišu i nemaju veliki uticaj na promenu nivoa insulina u krvi.

Proteini

Koliko kupine imaju proteina?

Kao i mnogo drugo voće, tako i kupine ne sadrže veliku količinu proteina.

Masti

Koliko kupine imaju masti?

Za kupine slobodno možemo reći da ne sadrže nikakve masnoće. Mali procenat masnoća koje se pojavljuju u kupinama čine zdrave masti koje pozitivno utiču na zdravlje srca.

Vlakna

Koliko kupine imaju vlakana?

Sjajan podatak jeste da kupine sadrže veći procenat vlakana, a manji procenat šećera!

I uz to, kupine sadrže nerastvorljiva vlakna koja regulišu probavu i rastvorljiva vlakna koja utiču na metabolizam i smanjuju holesterol i šećer u krvi.

Vitamini i minerali

Kupine su bogate vitaminom C i manganom , što obezbeđuje polovinu potrebnog dnevnog unosa. Vitamin C i mangan smanjuju oksidativni stres ćelija i oslobađaju telo od slobodnih radikala.

Takođe, kupine su odličan izvor vitamina K i obezbeđuju manje količine Vitamina A, kalijuma, magnezijuma, gvožđa i kalcijuma.

Benefiti kupine po zdravlje


Oksidacija masti i osetljivost na insulin

Kupine mogu povećati okisidaciju masti i poboljšati osetljivost na insulin što predstavlja bitan faktor za prevenciju dijabetesa i gojaznosti.

Kupine pomažu kod kardiovaskularnih bolesti

Kupine smanjuju upale i infekcije, boreći se protiv slobodnih radikala u telu koji predstavljaju uzročnike bolesti srca.

Kupine su dobar diuretik

Vlakna u kupinama pomažu u probavi i održavanju redovne stolice, što je veoma bitno za ukupan metabolizam.

Kupine učestvuju u borbi protiv raka

Antocijanini, koji daju kupinama jaku boju, pomažu i u borbi protiv raka. Takođe, antocijanin deluje kao zaštita od sunca i UV zaraka koju imaju uticaj na rak kože, pa tako kupine dobro deluju na sprečavanje od pojave raka kože.

Kupine održavaju kosti zdravim

Vitamin C i mangan imaju dobar uticaj na kosti. Vitamin C posepšuje sintetisanje proteina u koštanom tkivu, odnosno kolagena. Mangan, takođe, podstiče proizvodnju kolagena i aktivaciju enzima važnih za pravilan razvoj kostiju.

Neželjeni efekti kupine

Kupine sadrže nekoliko poznatih alergena, mada alergija na kupine je veoma retka. Salicilati su prirodne hemikalije koje se nalaze u kupinama i imaju vezu sa aspirinom. Ukoliko je neko alergičan na aspirin može dobiti simptome alergije koji se razvijaju kroz nekoliko minuta. Simptomi su svrab kože, osip, peckanje u licu, curenje iz nosa i slično.

Većina takvih slučajeva je veoma slaba i može proći sama od sebe.

Temeljno pranje voća pre upotrebe može smanjiti rizik od alergija na gljivice koje se mogu nastaniti u prirodi.

Kako se kupine konzumiraju?


Kupine je najbolje jesti sveže. Na taj način dobijamo najveći procenat hranljivih materija. Takođe, od kupina možete praviti smoothie. Smoothie od kupina je idealna i zdrava poslastica.

Kupine možete koristiti za mnoge poslastice, ali najzdraviji način jeste u kombinaciji sa jogurtom I u obliku smoothie-a.

Kako napraviti smoothie od kupina?


Sastojci:

2 zrele banana srednje veličine

1 šolja svežih ili smrznutih kupina

2 kašičice meda

Čaša niskomasnog jogurta ili mleka

2-3 kocke leda (ukoliko koristite sveže kupine)

Priprema

Stavite iseckanu bananu, šolju kupina, čašu jogurta(mleka), med i led u blender i mutite.

Zaključak

Kupine:

  • Dostupne su tokom cele godine
  • Predstavljaju odličnu nutritivno hranljivu namirnicu
  • Moćan su antioksidant
  • Imaju nizak procenat kalorija i masti
  • Predstavljaju prevenciju dijabetesa i gojaznosti
  • Pomažu kod kardiovaskularnih bolesti
  • Dobar su diuretik
  • Učestvuju u borbi protiv raka
  • Održavaju kosti zdravim
Subscribe
Notify of
guest

Napišite Vaše mišljenje

Vaša email adresa neće biti javno vidljiva. Polja sa * je potrebno popuniti.

0 Komentari
Inline Feedbacks
Pogledaj sve komentare
0
Would love your thoughts, please comment.x